Anne Frank & Eva Braun
Missä määrin ihminen voi vaikuttaa kohtaloonsa vai onko elämä lopulta vain sattumien summa?
Greta Tuotannon syvästi koskettava mutta myös rohkea ja hulvaton kahden monologioopperan yhteisilta asettaa rinnakkain kohtalokkaana ajanjaksona sodan jaloissa eläneiden Anne Frankin ja Eva Braunin. Heidän vastakkaisista näkökulmista esitetyt tunteensa ja ajatuksensa ovat yhtä inhimillisiä. Teospari saa toivotun uusintaensi-iltansa Helsingin oopperakesä -festivaalilla, jossa ne esitettiin ensimmäistä kertaa 2.9.2021.
Anne Frank on Grigori Fridin vuonna 1968 säveltämä monologiooppera, johon säveltäjä itse on kirjoittanut alkuperäisen libreton Anne Frankin päiväkirjan ja kirjeiden pohjalta. Teos esittelee koskettavasti aikuistumisen kynnyksellä olevan teinitytön ajatusmaailmaa, hänen unelmiaan ja tulevaisuuden toiveitaan. Samaan aikaan tietoisuuteen hiipii kauhistuttava ajatus siitä, että elämä saattaa olla jo ohi, ennen kuin se ehti alkaakaan. Vaikuttavasti nuoren tytön koko tunneskaalaa ja aikakauden tunnelmia käsittelevän teoksen tulkitsee valovoimainen sopraano Anni Niemelä.
“Sopraano Anni Niemelä onnistui vaikuttavalla lauluäänellään ja luontevalla olemuksellaan eläytymään uskottavasti nuoren Anne Frankin hahmoon.” - Tuomas Rantanen / Voima
“En voi kuvitella parempaa Anne Frankia kuin sopraano Anni Niemelä. Ääni on selkeä, kirkas ja nuorekas, ja hän löysi täydellisen tasapainon roolin humorististen ja vakavampien puolien välillä.” - Fiona Chow / HBL
Eva Braunin esittämätön nauha on Pasi Lyytikäisen vuonna 2021 säveltämä monologiooppera Maritza Núñezin librettoon. Teos on surrealistinen, jopa groteski, mutta myös koskettava kuvaus siitä, kun vanheneva Eva Braun käy läpi omaa elämäänsä, valintojaan ja tunteitaan. Mikä sai nuoren Eva Braunin rakastumaan Adolf Hitleriin? Katuuko Eva Braun elämänsä aikana tehtyjä valintojaan ja unohdettuja haaveitaan? Teoksen esittää ilmaisuvoimaisena näyttelijänä ja laulajana tunnettu sopraano Reetta Ristimäki.
“Maritza Núñezin kirjoittama libretto on räväkkä show, jota Reetta Ristimäki Evana esittää estottomasti saksalaiseen kansallispukuun pukeutuneena. Tässä on yhden naisen groteski kabaree, joka herättää paljon ajatuksia.” - Hannu-Ilari Lampila / HS
“Tämä on parasta ikinä, mitä olen Reetta Ristimäeltä nähnyt. Loisteliasta, häpeilemätöntä ja brutaalia näyttelemistä.” - Liisamaija Hautsalo
Kesto: 2h 15min, sis. väliajan
Esityskieli: saksa
Tekstitys: suomi, englanti
Traileri
Tekijähaastattelu
Työryhmä
Solistit: Anni Niemelä (Anne Frank) & Reetta Ristimäki (Eva Braun)
Näyttelijä: Tero Jartti (aviomies)
Yhdeksän hengen orkesterikokoonpano
Viulu: Mauri Saarikoski
Sello: Liina-Mari Raivola
Kontrabasso: Aleksi Ruonavaara
Huilu & piccolo: Nairi Azezian
Klarinetti: Vivian Neff
Trumpetti: Tintti Simola
Fagotti: Onska Ojanperä
Piano & celesta: Jussi Littunen
Lyömäsoittimet: Tuomo Lassila
Sävellys: Grigori Frid (Anne Frank) & Pasi Lyytikäinen (Eva Braun)
Libretto: Grigori Frid (Anne Frank) & Maritza Núñez (Eva Braun)
Kapellimestari: James Kahane
Ohjaus: Ville Saukkonen
Lavastus- ja pukusuunnittelu: Reeta Tuoresmäki
Valo- ja videosuunnittelu: Pietu Pietiäinen
Tuotanto: Greta Tuotanto
Arvostelut
Grigori Frid maalaa pienellä orkesterilla taitavasti Annen mielentilan vaihtelut, hänen elämänhalunsa ja kauhunsa, ihastumisen toiveensa. Pientä orkesteria säveltäjä käyttää mielikuvituksekkaasti, raa’asta julmuudesta surullisen lyyrisiin tunnelmiin.
Ville Saukkonen käyttää näyttämön tyhjää tilaa taitavasti ja saa Anni Niemelän liikuntarytmeineen ja ilmeineen ilmaisemaan vaihtuvat tunnetilansa epätoivosta toivoon hyvin luonnollisesti ja spontaanisti.
Maritza Nuñézin kirjoittama libretto on räväkkä show, jota Reetta Ristimäki Evana esittää estottomasti saksalaiseen kansallispukuun pukeutuneena. Pasi Lyytikäisen musiikki on roisia parodiaa 1930-luvun schlagereista, marsseista ja kansanlauluista.
Sopraano Anni Niemelä onnistui vaikuttavalla lauluäänellään ja luontevalla olemuksellaan eläytymään uskottavasti nuoren Anne Frankin hahmoon.
Syvästi koskettavan Anne Frankin tarinan jälkeen makaaberi kuva Eva Braunista tuntuu melkein tyylirikolta. Silti juuri tyylilajien törmäytys auttaa välittämään ajatuksen siitä, miten äärimmäisen kärsimyksen lähde on usein epäinhimillisen pahuuden sijaan inhimillisen pahuuden vierellä myötäelävä välinpitämätön itsekeskeisyys.
Viemällä karikatyyrisen kärjistyksen tappiinsa Eeva Braunia esittävä festivaalin taiteellinen johtaja Reetta Ristimäki onnistui myös ilmentämään koko Helsingin oopperakesän ohjelmiston monimuotoisuutta.
Jag kan inte föreställa mig en bättre Anne Frank än sopranen Anni Niemelä. Rösten var klar, ljus och ungdomlig, och hon hittade en perfekt balans mellan humoristiska och mera allvarliga aspekter av karaktären. Frids partitur är rätt krävande med både stora språng och fina legatopassager, men Niemelä klarade allt med bravur, samtidigt som hon sprang runt scenen barfota.
Samtidigt räddade Reetta Ristimäki showen. Ristimäkis styrka ligger inte i skönheten i hennes röst, utan i ett underbart kommando över scenen.
Katsojapalaute
Hurjasta urakasta vastasi sopraano Anni Niemelä, jolla oli tosiaan tunnin verran laulettavaa – eikä suinkaan helppoa sellaista. Hänen aluksi pienehköltä tuntuva äänensä laajentui esityksen kuluessa yllättävän hienoihin tehoihin. Ääni on kaunis, kirkas ja taipuisa ja noukkii erehtymättä korkeat sävelet, eikä minkään sortin väsymystä ollut havaittavissa. Hän oli myös notkeasti liikkuva näyttämön täysin haltuunsa ottanut laulava näyttelijä. Brava!
Ristimäki on upea komedienne kaikessa estottomuudessaan!
James Kahane johti sankarillisesti ja vakuuttavasti 9-henkistä orkesteria. Suomalaisen kamarioopperan ja Greta Tuotanto Oy:n kahden oopperan ilta tarjosi siten puhuttelevaa ja viihdyttävää ainesta ja ajateltavaa kosolti.
Veijo Murtomäki
Helsingin oopperakesän kruunasi Pasi Lyytikäisen Eva Braun, jonka kontrafraktuaalinen tulkinta Hitlerin ja rouvansa Eva Braunin myöhemmistä vaiheista sai hiukset nousemaan pystyyn. Enpä muista, milloin olisin nauttinut oopperan tekstistä yhtä paljon -niin hirveä kuin se ideana olikin. Maritza Nuñézin libretto oli ilmava (riittävän vähän sanoja) ja älykäs. Lyytikäisen musiikki lisäsi tekstiin omia juonenkäänteitään. Ja solisti: tämä on parasta ikinä, mitä olen Reetta Ristimäeltä nähnyt. Loisteliasta, häpeilemätöntä ja brutaalia näyttelemistä. Bravi tutti!
Liisamaija Hautsalo
Esityskuvia