top of page

Eva Braunin esittämätön nauha - monologiooppera

EvaBraun_MarkkuPihlaja1.jpg

Esitykset:

Eva Braun on tällä hetkellä esitystauolla.

Teos on valmiina tilattavaksi teattereiden ja festivaalien ohjelmistoon.

Missä määrin ihminen voi vaikuttaa kohtaloonsa vai onko elämä lopulta vain sattumien summa?

 

Eva Braunin esittämätön nauha on Pasi Lyytikäisen  säveltämä monologiooppera Maritza Núñezin librettoon. Ooppera kantaesitettiin Aleksanterin teatterissa 2.9.2021 osana Helsingin oopperakesä -festivaalia ja sen teosparina esitettiin kamariooppera Anne Frank.

 

Teos on surrealistinen ja absurdi kuvaus siitä, kun vanheneva Eva Braun käy läpi omaa elämäänsä, valintojaan ja tunteitaan. Mikä sai nuoren Eva Braunin rakastumaan Adolf Hitleriin? Katuuko Eva Braun elämänsä aikana tehtyjä valintojaan ja unohdettuja haaveitaan? Kamarioopperan esittää ilmaisuvoimaisena näyttelijänä ja laulajana tunnettu sopraano Reetta Ristimäki.

Kesto: 40min (ei väliaikaa)

Esityskieli: saksa 

Tekstitys: suomi, englanti, (saatavilla myös espanja)

Työryhmä

Sävellys: Pasi Lyytikäinen
Libretto: Maritza Núñez
Ohjaus: Ville Saukkonen

Lavastus- ja pukusuunnittelu: Reeta Tuoresmäki
Valo- ja videosuunnittelu: Petteri "Pietu" Pietiäinen

Tuotanto: Greta Tuotanto ja Suomalainen kamariooppera


Solisti: Reetta Ristimäki (Eva Braun)

Näyttelijä: Tero Jartti (aviomies)
Kapellimestari: James Kahane / Emilia Hoving


sekä yhdeksän hengen orkesterikokoonpano

Viulu: Mauri Saarikoski

Sello: Liina-Mari Raivola

Kontrabasso: Aleksi Ruonavaara

Huilu & piccolo: Nairi Azezian

Klarinetti: Kimmo Leppälä / Aleksi Saari

Trumpetti: Tintti  Simola / Sami Pöyhönen

Fagotti: Onska Ojanperä

Piano & celesta: Jussi Littunen / Joona Uusitalo

Lyömäsoittimet: Tuomo Lassila

Traileri

Esityksen tilaajalle

 

Esiintyjät: Reetta Ristimäki & Tero Jartti

Orkesteri: 9 muusikkoa + kapellimestari

Kesto: 40min (ei väliaikaa)

Tekniikka: videoprojisointi, valolaitteisto

Erityistarpeet: orkesterimonttu, viritetty piano

The Unpublished Tape of Eva Braun

Arvostelut

Maritza Nuñézin kirjoittama libretto on räväkkä show, jota Reetta Ristimäki Evana esittää estottomasti saksalaiseen kansallispukuun pukeutuneena. Pasi Lyytikäisen musiikki on roisia parodiaa 1930-luvun schlagereista, marsseista ja kansanlauluista.

 

Reetta Ristimäki on niin rohkea ja hulvaton verisessä esiliinassaan ja makkarantekijäroolissaan, että hänen touhujaan voi seurata myötähäpeää tuntematta. Tässä on yhden naisen groteski kabaree, joka herättää paljon ajatuksia.

Hannu-Ilari Lampila

Helsingin Sanomat

3.9.2021

Syvästi koskettavan Anne Frankin tarinan jälkeen makaaberi kuva Eva Braunista tuntuu melkein tyylirikolta. Silti juuri tyylilajien törmäytys auttaa välittämään ajatuksen siitä, miten äärimmäisen kärsimyksen lähde on usein epäinhimillisen pahuuden sijaan inhimillisen pahuuden vierellä myötäelävä välinpitämätön itsekeskeisyys. 

 

Viemällä karikatyyrisen kärjistyksen tappiinsa Eeva Braunia esittävä festivaalin taiteellinen johtaja Reetta Ristimäki onnistui myös ilmentämään koko Helsingin oopperakesän ohjelmiston monimuotoisuutta.

Tuomas Rantanen

Voima

10.9.2021

Samtidigt räddade Reetta Ristimäki showen. Ristimäkis styrka ligger inte i skönheten i hennes röst, utan i ett underbart kommando över scenen.

---

Samalla Reetta Ristimäki pelasti esityksen. Ristimäen vahvuus ei ole hänen äänen kauneudessa, vaan upeassa näyttämön haltuunotossa.

Fiona Chow

Hufvudstadsbladet

3.9.2021

Katsojapalaute

Ristimäki on upea komedienne kaikessa estottomuudessaan!

James Kahane johti sankarillisesti ja vakuuttavasti 9-henkistä orkesteria. Suomalaisen kamarioopperan ja Greta Tuotanto Oy:n kahden oopperan ilta tarjosi siten puhuttelevaa ja viihdyttävää ainesta ja ajateltavaa kosolti.

Veijo Murtomäki

Helsingin oopperakesän kruunasi Pasi Lyytikäisen Eva Braun, jonka kontrafraktuaalinen tulkinta Hitlerin ja rouvansa Eva Braunin myöhemmistä vaiheista sai hiukset nousemaan pystyyn. Enpä muista, milloin olisin nauttinut oopperan tekstistä yhtä paljon -niin hirveä kuin se ideana olikin. Maritza Nuñézin libretto oli ilmava (riittävän vähän sanoja) ja älykäs. Lyytikäisen musiikki lisäsi tekstiin omia juonenkäänteitään. Ja solisti: tämä on parasta ikinä, mitä olen Reetta Ristimäeltä nähnyt. Loisteliasta, häpeilemätöntä ja brutaalia näyttelemistä. Bravi tutti!

Liisamaija Hautsalo

Esityskuvia

bottom of page